Κυριακή, 31 Μαρτίου 2013

Η σημειολογία μιας διαφήμισης – Τι θέλει να μας πει ο Μυτιληναίος

Η συνεχιζόμενη κρίση και η βαθιά ύφεση που καθιστούν σχεδόν αδύνατο το δανεισμό των ελληνικών βιομηχανιών, απειλώντας τη βιωσιμότητά τους, φαίνεται να προβληματίζει τις μεγάλες παραγωγικές επιχειρήσεις της χώρας.
Είναι κοινό μυστικό ότι ακόμη και οι υγιείς ελληνικές βιομηχανίες με εξωστρεφή προσανατολισμό -που δυστυχώς δεν είναι πολλές- προβληματίζονται για τη διαρκή ταπείνωση της χώρας και της οικονομίας της από τους εταίρους μας στην ΕΕ, αφού η «αντιμετώπιση αυτή» παίρνει διαστάσεις αθέμιτου ανταγωνισμού.
Οταν οι ελληνικές βιομηχανίες που συχνά είναι ευθέως ανταγωνιστικές με τις αντίστοιχες γερμανικές δανείζονται π.χ. με επιτόκιο 6% με 8% και οι γερμανικές με 1% είναι προφανές ότι οι κανόνες δεν είναι οι ίδιοι για όλους, με ό,τι αυτό μπορεί να έχει σαν συνέπειες.
Αυτός ακριβώς ο κίνδυνος του αφελληνισμού των ελληνικών επιχειρήσεων επισημαίνεται στη διαφημιστική καμπάνια του Ομίλου Μυτιληναίου που «τρέχει» στον ελληνικό Τύπο τις τελευταίες δύο εβδομάδες και φιλοξενείται στις μεγάλες εφημερίδες της χώρας.
Παράλληλα, η καμπάνια αυτή υπονοεί τις ευθύνες της πολιτείας απέναντι στις υγιείς ελληνικές επιχειρήσεις που έχουν τεχνογνωσία και διείσδυση στις ξένες αγορές οι οποίες θα πρέπει να στηριχθούν για να μείνουν ανοιχτές σε αυτήν την κρίσιμη συγκυρία για την ελληνική οικονομία και κοινωνία.
Η καμπάνια αυτή υπονοεί και πολλά άλλα: Οτι ίσως ήρθε η ώρα να διεκδικήσουν οι ελληνικές επιχειρήσεις τον «σεβασμό» των δανειστών και της Τρόικα, που αντιμετωπίζουν τις ελληνικές επιχειρήσεις και τους εργαζομένους σε αυτές σαν πολίτες δεύτερης κατηγορίας, μέσα στο (κοινό) ευρωπαϊκό σπίτι.
Είναι προφανές ότι η καμπάνια αυτή σημειολογικά και πολιτικά ανοίγει ένα «δρόμο», θα βρει σίγουρα μιμητές στον ελληνικό επιχειρηματικό κόσμο.